Business Contentmarketing Projector

Dé kwaliteiten die bepalen of je succes hebt met je teksten

Dat je talent hebt voor schrijven, wil niet zeggen dat je automatisch goede teksten schrijft. Deze kwaliteiten zijn belangrijker. Hoeveel kun jij er afvinken?


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat iedereen kan schrijven, en tot op zekere hoogte is dat ook zo. Maar oefening baart kunst. Je verwacht van een golfspeler ook niet dat hij meteen alleen maar hole in ones slaat. Hetzelfde geldt voor schrijven. Waar schrijven vooral op neerkomt, is kijken, schrijven en leren van je fouten.

Maar goed… die kwaliteiten. Dit zijn ze:

1. Toewijding en geduld

Om goede teksten te kunnen schrijven, moet je vastbesloten zijn om de baas te zijn over je brein. Geef uitstelgedrag geen kans. Ga zitten, open een document en begin met schrijven. Weten waarover je gaat schrijven (bijvoorbeeld door te werken met een contentkalender) kan helpen om een begin te maken. Niets is vervelender dan naar zo’n blanco pagina te staren en niet te weten waarover je gaat schrijven. De kans is groot dat je dan even op internet gaat zoeken naar inspiratie en twee uur later nog geen letter op papier hebt staan.

2. Empathie en goed kunnen luisteren

Als jij wilt dat je potentiële klanten hun portemonnee trekken na het lezen van jouw teksten, is het belangrijk dat jij goed naar ze luistert en empathie toont. Als jij precies weet wat er omgaat in het hoofd van jouw potentiële klanten en welke woorden zij gebruiken om hun problemen te beschrijven, kun jij teksten schrijven waardoor zij ‘aan’ gaan.

3. Wees leergierig en geef het prioriteit

De meeste projectors zijn dit van nature, dus da’s een voordeel. Je wil niet weten hoeveel ondernemers ik heb gesproken die zeggen dat ze willen leren hoe ze steengoede teksten kunnen schrijven en storytelling kunnen inzetten, zodat ze hun contentmarketing met meer gemak doen. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, hebben ze er geen geld of tijd voor. En laten we eerlijk zijn: da’s bullshit! Het is een kwestie van er geen prioriteit aan geven. Als je graag genoeg wil, zorg je ervoor dat je het geld regelt en er tijd voor vrijmaakt. Omdat je weet dat leren van een expert ervoor zorgt dat je sneller stappen maakt. Hierdoor verdien je het geld dat je in de training steekt ruimschoots terug en ga je ook nog eens sneller goede content maken, wat uiteindelijk tijdwinst oplevert.

4. Alleen kunnen zijn

Ook zo’n voordeel voor projectors… we hebben veel behoefte aan tijd alleen doorbrengen. Nou hoef je absoluut geen introvert (of 2e lijn) te zijn om briljante teksten te kunnen schrijven, maar je goed voor anderen kunnen afsluiten helpt wel. Columnist Michael Ventura verwoordt het mooi:

“Writing is something you do alone in a room. Copy that sentence and put it on your wall because there’s no way to exaggerate or overemphasize this fact. It’s the most important thing to remember if you want to be a writer. Writing is something you do alone in a room.”

5. Ken je markt

Zou jij een kapperszaak of kledingwinkel openen zonder eerst eens rond te hebben gekeken in bestaande winkels? Als jij een product of dienst wilt verkopen, moet je weten of er een markt voor is. Doe onderzoek naar bestaande initiatieven binnen jouw vakgebied. Zijn deze ondernemers succesvol? Hoe pakken ze hun marketing en communicatie aan? Welke teksten schrijven ze en wordt daarop gereageerd? En nu niet denken dat als er al mensen succesvol zijn op jouw vakgebied dat jij geen kans meer maakt. Het laat juist zien dat er een behoefte aan je product of dienst is. En alleen al omdat jij jij bent (hallo projector aura), zul jij klanten aantrekken die bij jou passen en niet bij je concullega’s.

6. Schrijven leuk vinden

Krijg je al jeuk bij de gedachte dat je een tekst moet schrijven? Begin er dan niet aan. De lezer zal voelen dat jij de tekst met tegenzin schreef. Doe jezelf en je lezer een plezier en zoek een copywriter die het voor je doet. Vind jij schrijven wel leuk, maar wil je er beter in worden: go for it. Hoe meer je leert over het schrijven van teksten, hoe makkelijker het wordt en meer resultaten je zult boeken. Dat is super motiverend om ermee door te gaan.

7. Dankbaarheid

Als je ervoor openstaat, kun je ontzettend veel leren van tips en adviezen over copywriting en van opbouwende feedback die je op je teksten ontvangt. Wees dankbaar voor alle input. Je kunt ervan leren en je teksten erdoor verbeteren. Als je bijvoorbeeld een paar keer te horen krijgt dat je veel passieve zinnen schrijft, let je er op een gegeven moment zelf op en haal je ze vanzelf uit je teksten. Pure winst is dat.

8. Doorzettingsvermogen

Deze had je zeker al verwacht, hè? Open Instagram of Pinterest en de inspirerende quotes, zoals ‘The difference between success and failure is persistence’ of deze van Thomas Edison ‘Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up’ vliegen je om de oren. Maar eerlijk is eerlijk… zulke uitspraken worden niet voor niets een cliché. Het is gewoon waar.

Is schrijftalent dan totaal onbelangrijk? Nee, natuurlijk helpt het. Maar mensen met minder talent die het vak willen leren en er tijd en energie insteken, hebben een veel grotere kans op succes dan iemand met schrijftalent die gewoon maar wat doet.

Ben jij er klaar voor om je teksten next level te tillen, met gemak in minder tijd meer goede content te maken en te leren hoe je magnetischer wordt als projector? Kijk dan snel op deze pagina.