Paid, earned, owned & shared media, wat is het?
Misschien heb je wel eens gehoord van marketingtermen, zoals "Owned, earned, paid en shared media". En jezelf vervolgens achter de oren gekrabd, omdat je geen idee hebt wat ze betekenen en wat je ermee kunt. In deze blog lees je wat de termen betekenen en welke waarde ze voor jou(w) content hebben.
Owned media: content die jij maakt en verspreidt
Owned media omvat alle content die jij zelf maakt. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de blogs op je site, posts die jij plaatst op sociale media of de nieuwsbrieven die je verstuurt. Het platform (bijvoorbeeld Instagram of ActiveCampaign) is niet van jou, maar de content die je maakt en deelt wel. Dat doe je aan mensen die tot jouw warme doelgroep behoren. Het zijn mensen die jou al volgen en weten wie je bent.
Earned media: het bereik van je content (laten) vergroten
Je blog die wordt gedeeld op LinkedIn, iemand die de aflevering van je podcast deelt in een Insta story of gevraagd worden als spreker. Het zijn allemaal voorbeelden van earned media. Simpelweg gezegd: mond-tot-mondreclame. Als bedrijf heb je geen controle over earned media, omdat het draait om wat andere mensen tegen elkaar zeggen over jouw merk, diensten of producten. Super wanneer iedereen tevreden is, gevaarlijk wanneer mensen vooral negatieve ervaringen delen. Houd dus goed in de gaten wat er over jou(w) bedrijf wordt gezegd.
Paid media: betalen om onder de aandacht te komen
Stel je hebt een post geplaatst op social media die het goed doet. Dan kun je het daarbij laten, maar je kunt er ook voor kiezen om het bereik ervan te vergroten, bijvoorbeeld door een advertentie te plaatsen op een specifiek kanaal. Hiermee vergroot je het bereik onder je (koude) doelgroep. Advertorials in een magazine, betaalde banners op sites of werken met influencers die -tegen een vergoeding- je product, dienst of service onder de aandacht brengen zijn allemaal voorbeelden van paid media.
Shared media: content van anderen delen
Het mooie van content is dat je niet alles zelf hoeft te maken. Je kunt er ook voor kiezen om waardevolle content van anderen te delen. Denk aan een blog die door iemand anders is geschreven (en daar dan je eigen mening over geven). De kans is groot dat je sowieso al in de gaten houdt wat interessante content is. Kleine moeite om content die aansluit bij jouw missie, visie en kwaliteiten met jouw volgers te delen. Belangrijk is wel dat je transparant bent en laat weten dat het content van anderen is die je deelt. Je zult zien dat het delen van dit type content je leuke connecties en samenwerkingen kan opleveren.
Is gratis wel gratis?
De kans bestaat dat je denkt dat owned, earned en shared media gratis zijn. Deels klopt dat. Je hoeft er je portemonnee niet voor te trekken. Maar… je stopt wel tijd en energie in het maken en verspreiden van content. En daar hangt ook een prijskaartje aan. Naar mijn mening is het die investering waard. Door content te maken, laat je zien dat je expert bent en vergroot je je zichtbaarheid (‘Ik zie jou overal voorbijkomen!’). Je maakt de content één keer en kunt er jarenlang je (potentiële) klanten van waarde mee voorzien en de juiste uitnodigingen en klanten mee aantrekken.
Deze verschillende types media inzetten, is bouwen aan de toekomst van je bedrijf. Contentmarketing is een marathon, geen sprint. Wil jij leren hoe je zo efficiënt mogelijk waardevolle content maakt en hoe je magnetischer wordt als projector? Kijk dan snel op deze pagina.