Copywriting Contentmarketing Business Projector

De beste schrijftips voor kristalheldere content

Content is nog steeds king. Contentmarketing maakt het mogelijk dat jij als ondernemer niet actief achter klanten aan hoeft te gaan, maar dat ze jou online vinden via je content (hallo droombeeld voor een projector). In deze blog geef ik je tips die jou helpen om kristalheldere content te maken, zodat jij die vuurtoren wordt die op de automatische piloot potentiële klanten aantrekt.


1. Kruip in het hoofd van jouw ideale klanten


Bij het maken van content gaat het niet om jou, maar altijd om jouw ideale klant en hoe jij die met je content kunt helpen. Wat kan helpen is om een eerste versie te schrijven als een soort van brain dump. Die versie is voor jou en jou alleen. Leg je tekst even aan de kant, zodat je er weer met een frisse blik naar kunt kijken. Lees dan niet vanuit jouzelf, maar probeer je te verplaatsen in jouw klanten. En stel jezelf de vraag: is deze informatie waardevol voor mijn klanten? Sluit het aan bij hun interesses? Zouden ze op de titel van de blog klikken? Sluit het aan bij het kennisniveau van mijn ideale klanten? Is het antwoord ja op de vragen. Bingo! Dan zit je goed. Kun je niet op alle vragen volmondig ja zeggen? Dan is het belangrijk dat je je content aanscherpt, zodat het wel een schot in de roos wordt. In deze blog deel ik vijf vragen met je die je jezelf kunt stellen voordat je een tekst publiceert.

2. Lees je teksten hardop voor


Ik weet dat het een beetje gek klinkt en je jezelf belachelijk kunt voelen, terwijl je het doet. Maar je eigen teksten hardop voorlezen, helpt je om kromme zinnen eruit te halen en het ‘ritme’ van je tekst te verbeteren. Als jij tijdens het voorlezen hapert, zal jouw lezer dat ook doen. Het helpt je daarnaast om te ontdekken of je tekst klinkt zoals jij bent. Als het jou vreemd in de oren klinkt, pas het dan aan.

Deze tip werkt het beste als je je tekst een paar uur met rust hebt gelaten voordat je ‘m voorleest. Op die manier verklein je de kans dat je leest wat je denkt dat er staat in plaats van wat er daadwerkelijk op papier staat.

3. Schrijven is schrappen


Oké, de conceptversie van je tekst is klaar en je hebt ‘m hardop voorgelezen. De volgende tip is om tien tot vijftien procent van je tekst te schrappen. Say what?! Yep. Over het algemeen geldt dat als je een deel van je tekst schrapt, het eindresultaat duidelijker en effectiever wordt. Geen idee waar te beginnen? Kijk of er herhalingen in je tekst staan, zwakke overgangen, onnodige anekdotes of clichés. Die schrap je er zonder pardon uit. Minder woorden maar meer waarde. Kwaliteit boven kwantiteit, dat is waarom je dit doet.

4. Leg je ego het zwijgen op


Denk jij nu: “Nanneke, ik hoef mijn tekst niet hardop voor te lezen. De eerste versie is al perfect”. Of “Er is echt niets dat ik kan schrappen uit de tekst”. Dan is de kans groot dat je ego aan het woord is. En geloof me: jouw ego kan je enorm in de weg staan als je een effectieve tekst wilt schrijven. Het draait om de lezer (weet je nog, tip 1…). Leg je ego het zwijgen op en kijk naar verbetermogelijkheden, zodat jij de best mogelijke tekst voor je lezer schrijft.

5. Maak zinnen en alinea’s korter


Je hebt misschien veel te zeggen over het onderwerp waarover je content maakt, maar dat wil niet zeggen dat je lange lappen tekst moet schrijven. Ons brein zoekt naar rustmomenten in een tekst, zodat we kunnen verwerken wat we hebben gelezen. Te lange alinea’s kunnen ervoor zorgen dat de lezer afhaakt. Houd een richtlijn aan van zo’n 150 woorden voor een alinea en verwerk één boodschap in een alinea. Probeer zinnen niet langer dan 20 tot 25 woorden te maken. En varieer. Schrijf niet alleen maar lange zinnen, maar wissel ze af met korte. En doe heel af en toe gek door een zin toe te voegen die meer dan 25 woorden bevat. It’s all about the rhythm.

6. Vermijd vaktaal


Vaktaal gebruiken is heerlijk wanneer je met collega’s praat. Je weet precies wat de ander bedoelt en hebt vaak minder woorden nodig om iets uit te leggen. Maar wanneer jouw lezer weinig van jouw vak weet, is jargon gebruiken niet zo slim. Dan snapt jouw lezer niet wat jij bedoelt en komt je boodschap niet over. Hetzelfde geldt voor moeilijke woorden gebruiken. Jij denkt er misschien slimmer door te lijken, maar als jouw lezer je daardoor niet begrijpt, sla je de plank mis. Vraag jezelf regelmatig af of er een makkelijker woord is dat je kunt gebruiken en of je duidelijk genoeg bent. Synoniemen.net is daarvoor een handige site. Lees anders ook eens mijn blog over B1-schrijven.

7. Pas op voor passief taalgebruik


Passief taalgebruik sluipt er stiekem altijd wel in (bij mij in elk geval wel). Herinner je je punt 3 nog over het schrappen van woorden? Lijdende zinnen ombouwen naar een actieve variant, scheelt woorden ;-)


Maar hoe vind je nou die passieve zinnen in je tekst? Zoek naar zinnen waarvan het onderwerp niet actief is. Het onderwerp ondergaat een handeling. Nog te vaag? Ik geef je een voorbeeld: “Deze blog is door mij geschreven”. Het onderwerp (de blog) ondergaat een handeling (is geschreven). Je kunt deze zin makkelijk actief maken: “ik schreef deze blog”. Zie je het verschil? De tweede zin is korter en duidelijker.

8. Neem de tijd


Een valkuil voor veel mensen is dat ze meteen gaan schrijven. Ik hoor je denken: het woord zegt het toch al… schrijven. Maar bij het maken van een goed stuk content komt meer kijken. Het begint met het bedenken van een ijzersterk idee, onderzoek doen, de grote lijn uitzetten en die vervolgens invullen. De een zet in een uur een blog op papier, maar er zijn genoeg schrijvers (waaronder ikzelf) die soms wel zes uur doen over het schrijven van een blog van 1500 woorden. En nee… dat komt niet omdat ik een langzame schrijver ben, net met bloggen ben begonnen of een cursus time management kan gebruiken. Die zes uur heb ik nodig om research te doen, de tekst te schrijven, die even rustig te laten liggen en daarna te redigeren. Ik maak er geen haastwerk van, en dat zou jij ook niet moeten doen. De best mogelijke content maken zorgt ervoor dat jouw content beter gewaardeerd wordt en je hoger scoort in Google. En dat levert je, op termijn, meer klanten op.

9. Schakel een (eind)redacteur in


Taal is zeg maar best wel mijn ding, maar ik ben geen Neerlandica. En dus sluipen er wel eens foutjes in mijn teksten. Ik schakel regelmatig een eindredacteur in om mijn teksten na te lopen. Zo iemand is erop getraind om foutjes uit jouw tekst te filteren. En weet het meestal beter dan de spellingscontrole op je computer.

10. Wees jezelf

Als je een tekst schrijft, is het slim om je te houden aan de spelling- en grammaticaregels en dat je zorgt voor een goede opbouw. Het maakt je tekst sterker. Maar zorg dat er genoeg ruimte blijft voor jouw persoonlijkheid. Ben jij grappig, stop dan grapjes in jouw content. Heb je altijd overal een sterke mening over? Laat die dan naar voren komen. Barst jij van de leuke anekdotes? Verwerk ze in je content. Ze maken dat jouw content past bij jou en mensen niet verbaasd staan te kijken wanneer ze jou in het echt ontmoeten. Het zorgt voor een consistent beeld en je trekt er klanten mee aan die bij jou passen.

Bij deze laatste moet ik het wel met je hebben over een valkuil. Veel trainers en coaches gebruiken bepaalde zinnen en woorden. Denk bijvoorbeeld aan: “Je bent de verbinding met jezelf kwijt geraakt”. Wanneer zegt iemand dat tegen zichzelf? De kans is groter dat diegene zegt: “Ik zit de laatste tijd niet zo lekker in mijn vel”. Of de klassieker: “Je moet in je kracht gezet worden” (wie krijgt er nog meer rillingen bij het lezen van deze zin?). Ik schat in dat iemand zegt dat ‘ie gewoon iets wilt doen dat bij hem/haar past. Betrap jij jezelf op het gebruik van trainers- en coachtaal? Lees tip 1 en 6 dan nog eens door.

Hopelijk helpen deze tips jou bij het maken van kristalheldere content. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.