Copywriting Contentmarketing Storytelling

Storytelling: hoe je in 3 stappen een verhaal vertelt


Wie met storytelling wil beginnen en de hero’s journey van Joseph Cambell ziet, kan de moed in de schoenen zakken. Maar liefst 12 stappen die samen je verhaal vormen. Je zou van minder in de stress kunnen schieten. Gelukkig zijn er andere vertelstructuren die je kunt gebruiken, zoals de BEP-structuur. Die heeft veel minder stappen en is minstens zo succesvol. 


Luister je liever dan dat je leest? Check dan deze aflevering van de podcast over dit onderwerp.

Met storytelling vertel je verhalen om een specifiek doel te bereiken. Zo dragen verhalen bij aan je ‘know-like-trust-factor’, kun je jezelf ermee onderscheiden en er mensen écht mee raken. Je wilt jouw verhaal dus strategisch inzetten, bijvoorbeeld op jouw Over mij-pagina op je website of in social media posts. 


Onmisbare elementen

Niet elk verhaal is een goed verhaal. Een goed verhaal bevat altijd vier elementen:

  1. Een wens
  2. Een probleem (waar worstelt de hoofdpersoon mee?)
  3. Een oplossing (hoe heeft de hoofdpersoon het probleem op?)
  4. Het resultaat (voor jou of andere betrokkenen)


Een voorbeeld 

Als kind schreef Stefanie al in haar schriftje over de wereldreis die ze wilde maken, later als ze groot was (de wens). Maar als student had ze geen cent te makken (het probleem). Eenmaal in loondienst gaf Stefanie niet al haar geld uit aan stappen en kleding, maar spaarde ze elke maand zoveel mogelijk geld (de oplossing). Na een paar jaar barstte haar bankrekening uit zijn voegen. Stefanie gespte haar backpack op haar rug en trok de wijde wereld in (het resultaat). 

 

Dit is een simpel voorbeeld, maar het laat in een notendop zien waar het bij storytelling om draait. 


BEP-structuur

Maar hoe verweef je die elementen aan elkaar en zorg je voor een goede structuur in je verhaal, zonder dat je de 12 stappen van de hero’s journey erbij haalt? Dat doe je met de BEP-structuur:

  • Beschrijving

Je begint je verhaal met het schetsen van een beeld. Waar was je, wanneer was je daar, hoe zag het er daar uit? 

  • Emotie

Daarna ga je in op de emotie. Wat gebeurde er, welke impact had dat op je, wat ging er door je heen?

  • Punt

Je besluit je verhaal met het maken van een punt. Waarom vertel je dit? Wat heeft het jou opgeleverd en wat kan de lezer/luisteraar ervan leren? 


Een voorbeeld

Het leer van de bruine stoel plakte ineens tegen mijn bovenbenen aan en ik voelde zweetplekken onder mijn oksels ontstaan. En dat allemaal, omdat hij zijn rechter wenkbrauw had opgetrokken toen ik mijn vraag stelde. Ik had het interview verkloot door die ene, te persoonlijke vraag, over mijn lippen te laten rollen. Hij zuchtte diep en ik slaakte een zucht van verlichting toen hij begon te vertellen. Hij had me het pand niet uitgezet, maar de deur geopend om me een kijkje in zijn ziel te geven. Die dag leerde ik dat je juist de moeilijkste vraag altijd moet stellen.


En nu jij! Vind je storytelling lastig en kun jij mijn hulp gebruiken bij het strategisch inzetten van jouw verhalen? Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.