Teksten schrijven als ondernemer: zelf doen of uitbesteden?
Heb jij een goed(e) product of dienst? Die verkoopt zichzelf als jij je potentiële klanten op de juiste manier kunt aanspreken. Denk hierbij aan je website, posts op social media, blogs en zo meer. Sterke teksten wekken vertrouwen en zorgen ervoor dat je bedrijf serieus wordt genomen. Het schrijven van die teksten kun je als ondernemer zelf doen of uitbesteden. In deze blog geef ik je redenen die je helpen bij het maken van de juiste keuze voor jouw bedrijf.
Teksten zijn de hoekstenen van je bedrijf. Je hebt ze elke dag nodig en ze horen bij je core business. Teksten bepalen voor een groot gedeelte van het imago van jouw bedrijf, zijn een visitekaartje voor jouw potentiële klanten, fungeren als virtuele receptie wanneer potentiële klanten online informatie zoeken en vormen gratis reclame waarmee mensen je via Google kunnen vinden.
Copywriting uitbesteden
Laat ik beginnen met je redenen te geven waarom het slim kan zijn om het schrijven van de teksten voor je bedrijf uit te besteden aan een professionele tekstschrijver.
1. Copywriting is niet jouw expertise
Ik vermoed dat je ondernemer bent geworden, omdat je jouw vak enorm leuk vindt, de wereld wilt veranderen en problemen van jouw potentiële klanten wilt oplossen. En laten we vooral niet vergeten dat je geld wilt verdienen met je bedrijf. Het is slim om je te focussen op jouw expertise en alles wat daarbuiten valt uit te besteden (als je daarvoor budget beschikbaar hebt) aan andere experts.
2. Copywriting is een vak
Professionele copywriters zijn dagelijks bezig met taal en teksten. En blijven op de hoogte over dingen als SEO en de leesbaarheid en scanbaarheid van (online) teksten. Een goede copywriter kan teksten schrijven in jouw stijl en de informatie zo presenteren dat bijvoorbeeld een websitebezoeker klant wordt. Ik wil geen collega’s afvallen, maar zoals bij elk vak, is niet iedere tekstschrijver die zich als zodanig presenteert goed in zijn/haar werk.
3. Het levert tijdwinst op
Hoe vaker je iets doet, hoe makkelijker het meestal wordt. Dat geldt ook voor het schrijven van teksten. Terwijl jij twee dagen doet over het uitwerken van een interview met je klant, zet een professional het in (minder dan) de helft van de tijd op papier. Dat is tijd die jij kunt besteden aan de dingen waarin jij goed bent.
4. Copywriters zijn onbescheiden over jou
Veel ondernemers vinden het lastig om te loftrompet over zichzelf te steken. Ze zijn bang dat ze arrogant overkomen of het niet waar kunnen maken. Voor een onafhankelijke tekstschrijver is het een stuk makkelijker om jouw waarde en die van je producten of diensten over te brengen op je potentiële klanten.
5. Je kunt je spaarzame energie aan iets anders besteden
Als projector ben je een non energy type. Dat wil zeggen dat je geen consistente toegang tot energie hebt. Projectors hebben vaak energie bursts waarin we ontzettend productief zijn. Het is aan jou om te beslissen waaraan jij je energie besteedt. Is copywriting voor jou een ‘moetje’ of een ‘dat zou ik moeten doen’? Beleef je er absoluut geen plezier aan? Besteed het dan uit. Je wil je energie zo hoog mogelijk houden en je aura zo schoon mogelijk. Dingen doen waaraan je een hekel hebt dragen daar niet aan bij.
Copywriting zelf doen
Er zijn ook absoluut redenen om het schrijven van je teksten als projector zelf te doen. Ik zet er een paar voor je op een rijtje:
1. Je eigen stijl vinden
Vooral voor zzp’ers geldt: jij bent jouw bedrijf. Wie jij bent als persoon, waar jij voor staat en hoe jij werkt, onderscheidt jou van je collega’s. Een goede copywriter kan een tekst in jouw stijl schrijven, maar dan moet je wel weten wat jouw stijl is. En die ontdek je meestal door eerst zelf te schrijven. Het helpt de tekstschrijver als er voorbeeldteksten zijn. De copywriter krijgt dan sneller een gevoel bij jouw persoonlijkheid.
2. Jij bent de expert in jouw vak
Jij bent de expert in jouw vak. Een tekstschrijver heeft jou altijd nodig om een tekst te kunnen schrijven. Jouw passie is je kracht. Het is voor een tekstschrijver een stuk moeilijker om met passie over jouw bedrijf te vertellen. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Mensen worden geraakt door iemand die met pretlichtjes in de ogen vertelt over zijn/haar werk. En met het risico dat ik nu ‘zweverig’ ga klinken: die enthousiaste energie kun je ‘voelen’ in teksten.
3. Jij kent jouw ideale klant
De kans is groot dat een tekstschrijver geen enkele klant van jou spreekt voordat hij/zij een tekst voor je op papier zet. Terwijl dat ontzettend belangrijk is. Wanneer potentiële klanten jouw teksten lezen, moeten ze het gevoel krijgen dat jij in hun hoofd kunt kijken. Jij hebt dagelijks contact met jouw klanten en kent ze door en door. Die nuance aanbrengen in teksten kan een tekstschrijver alleen maar als jij jouw ideale klanten van binnen en van buiten kent.
4. Je bespaart er geld door
Er zijn veel dingen die je sneller kunt uitbesteden dan het schrijven van teksten. Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van je website, het doen van de boekhouding of het maken van goede foto’s. Het zijn zaken die je incidenteel nodig hebt waardoor het vaak niet de moeite loont om dat allemaal zelf te leren. Maar de kans is groot dat je elke dag teksten schrijft voor je bedrijf. Als je elke dag een copywriter inhuurt, kan het hard gaan met je inkoopkosten. En ja, een cursus copywriting kost ook geld (en tijd), maar dat heb je zo terugverdient door dat je met meer gemak betere content maakt. Daarnaast leer je aan welke voorwaarden goede teksten voldoen, zodat je prutswerk van een copywriter herkent (en daar niet voor hoeft te betalen).
5. Je wordt er een betere verkoper door
Wil je meer verkopen, dan moet je beter leren verkopen op een manier die bij jou past. Copywriting en succesvol ondernemen gaan hand in hand. Als copywriter weet je hoe je alles (de vraag is of je dat moet willen, maar da’s een andere discussie) kunt verkopen met woorden. Je kunt voor (emotionele) reacties bij potentiële klanten zorgen. En hoewel wij mensen denken met ons verstand te beslissen, doen we dat eigenlijk bijna altijd op basis van ons gevoel. En je kunt woorden gebruiken om je magnetism te vergroten en de juiste uitnodigingen en klanten aan te trekken.
6. Je hoeft niet fantastisch te kunnen schrijven
“Ik kan niet schrijven!”, is dat wat jij altijd roept? Bullshit! Dat jij niet zou kunnen schrijven, is een idee dat je jezelf hebt aangepraat. Misschien vanwege een opmerking die je docent Nederlands ooit over je opstel maakte? Laat die beperkende overtuiging nu meteen los, want je vermindert je eigen succes erdoor. Dat je geen chef-kok bent, wil toch ook niet zeggen dat jij geen lekkere maaltijd op tafel kunt zetten. Dankzij de juiste ingrediënten, hulp van iemand die meer meters op de teller heeft staan en veel oefenen, kun jij een betere kok worden. Datzelfde geldt voor copywriting. Natuurlijk helpt het als je talent hebt, maar copywriting is een vaardigheid die je kunt leren. Bij het schrijven van teksten gaat het er vooral om dat jij je ideale klanten weet te raken en werkt aan je know-like-trustfactor. Dat is geen hogere wiskunde (geloof me, want dan had ik het vak nooit onder de knie gekregen), maar iets dat je kunt leren en verbeteren, door het vaak te doen. Met de juiste voorbereiding, geduld en doorzettingsvermogen kun ook jij prima (verkoop)teksten op papier zetten.
Zelf doen of uitbesteden?
De keuze is aan jou. Ga je voor een goede (online) training, zodat je zelf teksten leert schrijven of ga je voor de expertise van een professionele copywriter? Of kies jij voor een combinatie? Dan laat je de belangrijkste pagina’s op je site schrijven/verbeteren door een copywriter en leer je daarnaast hoe je zelf sterke teksten schrijft voor je blogs, e-mails en posts op social media.
Magnetic messaging masteren?
Hopelijk helpen deze tips jou bij het vinden van jouw eigen stijl en tone of voice. Wil jij meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.