Waarom contentmarketing goed is voor Projectors
“Contentmarketing, da’s niets voor mij, daar is mijn bedrijf niet groot genoeg voor”. Ook “Ik heb geen idee waarover ik kan schrijven” is een reden die ik vaak hoor van ondernemers om niet aan contentmarketing te doen. Da’s een gemiste kans. In deze blog leg ik uit waarom het vooral voor Human Design Projectors goed is om aan contentmarketing te doen.
Wie überhaupt nog televisie kijkt, zapt vaak weg als er een commercial voorbij komt of gebruikt de break om drinken te halen. Mensen zijn op zoek naar relevante informatie die voor hen van waarde is en een probleem oplost of helpt bij het vervullen van een wens. Ze prikken dwars door advertenties heen. Contentmarketing zorgt volgens een onderzoek door Kapost voor drie keer meer leads dan advertenties en het kost maar liefst 62% minder. Contentmarketing kan dus zorgen voor nieuwe klanten, en dus omzet. En het mooie is dat bij contentmarketing de klant jou benadert om samen te werken. Ideaal voor een Human Design type dat als strategie ‘wachten op de uitnodiging’ heeft.
Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is meer dan af en toe bloggen, iets posten op social media en Insta Lives doen. Zeker als je het goed wilt doen. Wie kiest voor contentmarketing, kiest voor een lange termijn strategie. Je neemt de tijd om ervoor te zorgen dat jouw publiek je leert kennen en jou ziet als de expert op jouw vakgebied die waardevolle informatie deelt. Wie contentmarketing goed en strategisch aanpakt, lost doorlopend problemen van zijn (potentiële) ideale klant op door het delen van relevante kennis over zijn/haar expertise.
Contentvormen
Contentmarketing hoeft niet alleen in de vorm van blogs te zijn (al is dat voor je vindbaarheid in zoekmachines wel slim om te doen. Lees ook deze post waarin ik 9 redenen geef waarom jouw bedrijf een blog nodig heeft.Er zijn allerlei vormen mogelijk om je boodschap te communiceren, denk bijvoorbeeld aan video’s, foto’s, podcasts, webinars of infographics. Mijn advies: maak het jezelf makkelijk. Daarmee bedoel ik dat je niet meteen alles moet willen doen. Kies bijvoorbeeld één contentvorm (blog, vlog, podcast) en twee social media platforms om je content te verspreiden, ondersteund met e-mailmarketing. Kijk bij het selecteren van de social media platforms naar jouw ideale klant. Waar is die te vinden? Kies voor die platforms en ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. En kijk vooral ook wat je zelf leuk vindt om te doen. Voelt het als een ‘moetje’ of een ‘zou ik moeten doen’? Doe het dan niet. Je klanten zullen het voelen en daarmee jaag je ze weg. Je aura is als Human Design Projector je superpower dus houd het zo schoon mogelijk.
Wat zijn de voordelen van contentmarketing voor projectors?
In deze tekst ben je al een paar keer de woorden publiek en klanten tegengekomen. Dat is niet voor niets. Contentmarketing draait niet om jou, maar om jouw (potentiële) ideale klanten. Als jij doorlopend waardevolle informatie geeft aan mensen die daarnaar op zoek zijn, gaan ze jou waarderen en erop vertrouwen dat jij kunt helpen bij het oplossen van hun probleem. En dan wordt het interessant, omdat je de basis hebt gelegd voor de koopbereidheid van jouw ideale klant (of in jouw geval: het ontvangen van uitnodigingen om samen te werken).
De voordelen van contentmarkting zijn:
- Je vergroot het aantal bezoeken aan je website
- Je verbetert de vindbaarheid van je hele site
- Je versterkt je online zichtbaarheid
- Je positioneert jezelf als expert
- Je werkt aan je ‘know-like-trustfactor’
- Je kunt met een heel klein budget al grote resultaten behalen waardoor contentmarketing een goede return on investment (ROI) heeft.
Werkt contentmarketing voor mij als Human Design projector?
Misschien ben je ooit met bloggen begonnen en heb je de handdoek alweer in de ring gegooid. Omdat je niet wist waarover je kon schrijven of omdat je het zat was dat maar 25 mensen -waaronder je ouders- je blog lazen en je geen resultaat zag. Maar als je contentmarketing strategisch aanpakt en het tijd geeft, werkt het echt!
Als jij via je content iets van waarde biedt aan jouw (potentiële) ideale klanten doe je op een heel natuurlijke en authentieke manier aan sales. Je bent dan aan het verkopen, zonder te verkopen. Hoe dat werkt? 86% van de mensen zoekt online naar informatie voor het doen van een aankoop. Als jij in je content brandende vragen beantwoordt, geef je waardevolle informatie. Als Google ziet dat mensen jouw content interessant vinden, zal de zoekmachine je belonen door jouw content aan meer mensen te laten zien/je hoger te ranken. Elk stuk content is dan een weggetje dat continu mensen naar jouw site toe kan leiden.
Wat als contentmarketing niet werkt?
De kans is groot dat een bezoeker je site verlaat na het lezen van je blog. Ik snap dat dit misschien niet is wat je wilt horen, maar het is wel de waarheid. Maar de kans is ook groot dat die bezoeker meerdere keren terugkomt naar jouw site. Elke keer bouw je aan je ‘know-like-trustfactor’. Wanneer de bezoeker er klaar voor is om te kopen (lees: jou uit te nodigen), weet hij/zij jou te vinden.
Het belangrijkste is dat jij er met je content voor zorgt dat jouw ideale klant jouw (digitale) weg inslaat. Door ze steeds waardevolle content te blijven geven, zorg je ervoor dat ze spreekwoordelijk door blijven lopen en bij jouw einddoel (een uitnodiging ontvangen) uitkomen. Dit wordt in vaktermen ‘inbound marketing’ genoemd. Het komt erop neer dat je niet adverteert en aan koude verkoop doet, maar dat je door het delen van waardevolle informatie klanten aantrekt.
Hoe begin ik als Human Design Projector met contentmarketing?
- De eerste stap is dat je bepaalt wat de expertise is die jij wilt delen
- Bepaal de frequentie. Hoe vaak kun je content delen. Wat mij betreft gaat kwaliteit daarbij altijd boven kwantiteit, dus liever 1 keer per maand een goed stuk content, dan wekelijks bagger verspreiden.
- Kies vervolgens welke vorm jouw content krijgt (blog, vlog, podcast,…)
- Onderzoek op welke social media kanalen jouw ideale actief is
- Maak een contentkalender, zodat je consistent bent (als dat goed voor je voelt)
- Maak je content
- Publiceer je content
- Deel je content via je social mediakanalen (en e-mail nieuwsbrief)
Ik denk dat er maar weinig Projectors met een eigen bedrijf zijn die geen voordeel kunnen halen uit contentmarkteting. Wie wil er nou niet meer zichtbaarheid, sitesbezoekers, uitnodigingen en verkopen? Contentmarketing kost jou tijd, maar hoeft niet heel veel geld te kosten. Tijd die het investeren meer dan waard is, omdat jouw content continu voor nieuwe leads kan zorgen. Zeker evergreen content. Die maak je één keer waarna het tot in lengte van dagen voor nieuwe uitnodigingen kan zorgen. En dat is juist voor jou als Projector ideaal, omdat je content zo doorlopend voor nieuwe klanten zorgt, terwijl jij met leuke dingen bezig bent of je rust pakt.
Magnetic messaging masteren?
Hopelijk helpen deze tips jou als Human Design Projector bij het maken van content. Wil je meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als Projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.
Leren van andere Projectors?
Mis jij andere Projectors in je leven? Mensen die ook bezig zijn met hun Human Design, waar je ervaringen mee kunt uitwisselen en tips van kunt krijgen. Dan is de Projector Power Summit iets voor jou! Alle sprekers delen hun persoonlijke reis met je, inclusief hoe ze in aanraking zijn gekomen met Human Design, de uitdagingen die ze onderweg hebben ervaren en hoe het volgen van hun Human Design hen heeft geholpen. Ze delen niet alleen hun successen, maar ook hun fuck ups, zodat jij ervan kunt leren. Je leest hier meer over de Projector Power Summit.