Zakelijk schrijven: zo vind je jouw unieke stijl
Eén van de dingen waarmee jij je als projector kunt onderscheiden van je concullega’s is door je persoonlijkheid te laten zien in je content. Dit noemen ze ook wel je ‘tone of voice’. Maar hoe ontdek je wat jouw unieke stijl is? Je leest het in deze blog.
Je tone of voice vinden, kan klinken als een enorme uitdaging. Maar maak je geen zorgen, het valt best mee. Zeker als je de tips hieronder gebruikt om het jezelf makkelijk te maken. Neemt niet weg dat het testen en tweaken is. De tip die voor jou goed werkt, hoeft dat voor iemand anders helemaal niet te doen. Probeer ze gewoon allemaal en kijk welke voor jou het beste werkt om jouw unieke stijl te vinden.
1. Start met het schrijven in een ‘journal’
Neem elke dag de tijd om te schrijven en focus daarbij volledig op jezelf. Wat denk, voel, zie en hoor je? Beschrijf het in je eigen woorden. Schrijf vrijuit en wees zo eerlijk mogelijk. Wat je schrijft, is alleen voor jouw ogen bestemd. Elke dag schrijven zorgt ervoor dat je een eigen ‘stem’ ontwikkelt. Die tone of voice kun je ook gebruiken wanneer je een blog schrijft, iets op social media plaatst of een mail stuurt aan de mensen op je mailinglijst. Niet gewend aan journalen? Ik ontwikkelde er een aantal die je op weg kunnen helpen.
2. Lees je tekst hardop voor
Soms kun je zo in de inhoud van je tekst zitten, dat je je persoonlijkheid erin vergeet te verwerken. Een goede manier om je daartegen te wapenen, is door je tekst hardop voor te lezen. Je hoort meteen wanneer een zin onnatuurlijk klinkt. Zou je zoiets nooit zeggen of denken? Zet het dan ook niet zo op papier. Ben jij grappig? Zorg dan voor humor in je teksten. Sta jij bekend om een bepaalde uitspraak? Laat die terugkomen in je content.
3. Ga freewriten
Freewriten kan je helpen om je stem als contentkanjer te vinden. Bij freewriten oefen je geen controle uit over hetgeen je schrijft. Je schrijft gewoon op wat er in je opkomt. Daar hoeft helemaal geen logica in te zitten. Redigeren doe je later wel. Freewriten geeft je de kans om op te schrijven wat er in je onderbewuste speelt. Dat is waar jouw ‘goud’ zit en jij voor de volle honderd procent jezelf bent. Blok een uur in je agenda en schrijf alles wat erin je opkomt op. Schrijf over alles en iedereen. Misschien zitten er passages in die je, met wat herschrijven, kunt gebruiken. Zo niet, dan krijg je in elk geval inzicht in welke woorden typisch zijn voor jou.
Wil je meer weten over freewriting? Lees dan deze blog waarin ik zes praktische tips met je deel.
4. Neem gesprekken op
Heb je een gesprek met een klant of een goed gesprek met een vriend(in) in de kroeg? Neem het gesprek (wel eerst even toestemming aan de ander vragen) op en luister het terug. Op die manier ontdek je hoe jij tegen anderen praat. Welke woorden gebruik je? Hoe bouw je zinnen op? Welke uitspraken doe je? En ja, het kan oncomfortabel zijn om je eigen stem te horen, maar leg dat naast je neer. Focus op wat je zegt en niet op hoe je klinkt.
5. Vraag feedback
Feedback vragen op je teksten is essentieel. En ja, dat kan spannend zijn, maar het kan je ontzettend veel opleveren. Je kunt jezelf de vraag stellen of je tekst klinkt zoals jij bent -en dat moet je ook zeker doen-, maar durf jij altijd honderd procent eerlijk te zijn tegen jezelf? Iemand die jou regelmatig spreekt en teksten van je leest, kan direct zeggen of de tekst bij jou past. Feedback kun je vragen door iemand je tekst te mailen en hem/haar te vragen om wijzigingen in de tekst weer te geven (de functie ‘wijzigingen bijhouden in Word is hier ideaal voor). Of door elkaar te ontmoeten en samen de tekst door te nemen. Kies wat het beste bij jou past.
6. Kijk niet naar anderen
Als je start met het maken van content heb je waarschijnlijk een paar ondernemers die je als voorbeeld ziet. Laat je vooral door hen inspireren, maar doe niet letterlijk na wat zij doen. Het moet jouw content worden en jouw visie, mening en persoonlijkheid ademen. Daarmee trek jij klanten aan die bij jou passen en dat zijn de leukste klanten om mee te werken. J
7. Schrijf voor één persoon
Probeer elke blog, vlog, podcast, e-mailnieuwsbrief of post op social media in te steken als een persoonlijk gesprek tussen jou en je lezer. Je schrijft niet voor iedereen, maar voor die ene ideale klant die jij wilt helpen bij het oplossen van een probleem. Zet desnoods ‘Hoi x <naam van je leukste klant> boven de tekst voordat je begint te schrijven (wel even weghalen als je klaar bent met schrijven). Schrijf zoals je praat en je zult zien dat je tekst er meteen spontaner door wordt.
Magnetic messaging masteren?
Hopelijk helpen deze tips jou bij het vinden van jouw eigen stijl en tone of voice. Wil jij meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.