Copywriting Contentmarketing

7 tekenen dat jij een goede copywriter bent

Vraag jij je wel eens af of je een goede tekstschrijver bent (of wil je dat graag zijn)? Check dan deze 7 tekenen om te ontdekken of ‘taal zeg maar echt jouw ding is’.

 

 

1.    Je vindt het prima dat iemand je teksten controleert

Door de jaren heen heb ik best wel wat teksten van anderen gecontroleerd. Daarbij viel me iets op: sommige schrijvers kunnen hun ego niet opzij zetten. Ze worden kriegelig als je suggesties doet hoe ze hun tekst kunnen verbeteren. Nog opvallender is dat goede schrijvers van wie het werk maar weinig eindredactie nodig heeft vaak openstaan voor feedback. Zijn ze het echt ergens niet mee eens? Dan zullen ze dat absoluut aangeven. Maar er komt altijd een oplossing. Vind jij het prima dat iemand je helpt om jouw teksten sterker te maken? En kijk jij wat je daarvan kunt leren? Punten voor jou!

 

2.    Je leest veel

Volgens bestsellerauteur Stephen King ‘vergiftigt televisie je creativiteit’. Zijn advies is dat je kijkt naar hoe anderen teksten schrijven en wat je daarvan kunt leren. Daar ben ik het mee eens. Ik lees alles wat los en vast zit en volg regelmatig (online) trainingen om mijn schrijfvaardigheden aan te scherpen. Zelfs met ruim twintig jaar schrijfervaring valt er altijd wel iets te leren.

 

3.    Je bent eigenwijs

Er zijn allerlei regels die je tijdens Nederlands van je docent hebt geleerd. Bijvoorbeeld dat je een zin nooit met ‘en’ of ‘maar’ mag beginnen. Maar jij hebt daar schijt aan, omdat je weet dat het je teksten meer schwung geeft. En al die moeilijke woorden die je tijdens dictees foutloos op het papier moest pennen… die laat je links liggen. Want jij weet dat het overbrengen van de boodschap voorop staat. En dat die moeilijke woorden er voor kunnen zorgen dat jij dat doel niet bereikt. Jij kiest voor moeilijk wanneer het moet en makkelijk wanneer het kan. In deze blog lees je er meer over.

 

4.    Je wacht niet op inspiratie

Inspiratie of niet… laat het maar aan jou over om een post voor social media of een monsterblog op papier te zetten. Natuurlijk gaat het de ene dag makkelijker dan de andere, maar jij weet hoe je jezelf kunt motiveren om altijd een tekst te tikken. Is dit stiekem soms best lastig? Kijk dan of freewriting iets voor je is. Je leest er onder andere over in het boek The Artist’s Way van Julia Cameron.

 

5.    Je weet wanneer je wat schrijft

Je weet dondersgoed wanneer een tekst een uitgebreide inleiding nodig heeft. Maar beseft ook wanneer het beter is om de intro te skippen en de lezer meteen de tekst in te trekken.

 

6.    Je werkt met ‘show don’t tell’

Mensen smullen van verhalen. Jij weet dat. En dus laat jij regelmatig via ‘show don’t tell’ in je teksten zien wat er gebeurt of hoe je iemand leert kennen door hun woorden en gedrag.

 

7.    Je heb een schrijfroutine

Veel schrijvers hebben een schrijfroutine, vaak vol eigenaardigheden. Ik vorm daarop geen uitzondering. Ik:

·      schrijf het liefste in (de loop van) de ochtend. Maar als ik op dreef ben, maak ik de hele dag content.

·      start de dag eigenlijk altijd met een kop (groene) thee voordat ik aan het schrijven sla.

·      maak vaak in mijn hoofd een concept versie van de tekst, bijvoorbeeld tijdens het wandelen.

·      heb eigenlijk altijd de radio aanstaan of muziek op de achtergrond. Het geluid helpt me, gek genoeg, om me af te sluiten.

·      doe overal content-ideeën op. Ik mail die ideeën naar mezelf, zodat ik ze in een verzamelbestand kan opslaan.

·      ben gek op notitieboekjes en heb ze in alle soorten en maten. In deze blog deel ik mijn favorieten met je (inclusief korting op mijn allergrootste en duurzame nummer 1).

 

 

Magnetic messaging masteren?  

Hopelijk helpen deze tips. Wil jij meer leren over copywriting, contentmarketing en storytelling en hoe je magnetischer wordt als projector? Ik kan je daarbij helpen. Hoe? Dat lees je op deze pagina.